fredag 29 juni 2012

Säl/lax-storyn:
Bälinge-David och Trutta-Tim fiskade ihop och jag hade just upplyst dom i vilket område det var bra fiske dagen innan, när dom på väg hit drar på en fisk. Kul för dom säger vi när dom c&r den fisken (ca12kg).
Tror det går mindre än en minut då det drar till rejält på innersta spöt på Manges sida. En 50g tyngd Ismo Magnum i grön/vit/gul med svarta prickar (SAMMA sked som vi tagit två andra laxar på dagarna innan- och då har vi ändå 17st andra beten i, för övrigt LIKA sked som Rådström och jag tog två av tre laxar veckan innan...!!!)
Vet inte riktigt NÄR laxen blev tagen av sälen. Men det rusade ju ohyggligt fort ett tag - även efter jag skruvat åt slirbromsen...
Men vi (Mange) rensade ju styrbords sida exemplariskt så vi kunde svänga efter lax/sälen. Ungefär samtidigt ropar Martin på radion att han har fisk på (han ligger alltså rakt för om oss) den laxen visar sig väga ca 13kg).
Innan det var det som ett bottennapp efter ruset. Ju längre bort vi kom, ju mer lina drogs det sakta men
garanterat säkert ut från spolen...
Jag hade bara några varv kvar till spolknuten innan jag kunde ta hem lite lina (det var när vi började köra mot dom (laxen och sälen)).
Ca 200m lina ute ser jag en säl i riktning mot där linan löpte, liggandes på rygg i vattnet, klappa sig om magen med labbarna och bolla med en lax i munnen - MIN (eller sälens) lax!
Jag ropar åt styrman att öka farten och vi kör ikapp sälen. 10 m från båten blir det lite säldrillning ( vid det här laget slirbromsen precis så hårt så linan inte brister vis stenhård press på säl/laxen).
Sälen tar nytt tag om laxen och simmar bekvämt iväg några meter. Men jag drar åt andra hållet. Så håller vi på ett par, tre gånger. Fem meter bakom båten tar sälen sista tuggan av laxen innan jag snabbt kan vinscha in återstoden av laxen och lyfta den ombord. (på videofilmen ser vi att sälen är ännu närmre efteråt och vältrar sig ett par ggr innan den simmar iväg...)
Krokarna satt stenhårt i överkäken på laxen som vägde ca9 kilo av det som var kvar av
den och var 100cm lång med något avbiten stjärtfena.
Slutsats: mata INTE sälarna ;)